Vraagje over mobo en ram

Users helping other users. If you need help or are having a problem, please post it here.

Topic author
Spanos

Re: Vraagje over mobo en ram

Post by Spanos » 21 Feb 2008 00:12

Hey,

Ik ga de check doen! Ik heb wel al ervaren dat tijdens gamen, de game op een gegeven moment vastloopt. Er vervelend!!! :D

Deze melding: 'File may be corrupt. Doesn't match the computed checksum.' kwam doordat ik mijn externe HD nog aan had staan en dan wil hij booten vanaf dat ding, wat overigens niet gaat, want daar staat geen windows op :D

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 23 Feb 2008 23:38

Hey Fussy,

Ik heb eens CPU-Z gerund, en die geeft aan dat mijn FSB en RAM 5:6 loopt. Dat moet 1:1 zijn toch? Ook het voltage is niet naar 2.1V gesprongen volgens CPU-Z, dus dat moet ook nog.

Ik moet je eerlijk vertellen dat ik nooit heb overgeklokt, maar wil dit bij deze pc heel graag (vandaar de E6750). Kan ik nu de FSB van de CPU naar 400 MHz gooien (400x8=3200MHz) want dan loopt het zaakje 1:1 met RAM en 3,2GHz moet mijn processortje toch hendig aan kunnen toch (aan de koeling ligt het niet)?

fussylogic

Post by fussylogic » 25 Feb 2008 10:31

Hi Spanos,

Inderdaad moet helemaal kunnen, dit heb ik namelijk ook gedaan. Ik weet niet of je ergens echt de divider in kan stellen op 1:1. Want sommige moederborden doen het automatisch of laten het op een andere manier zien. Bijvoorbeeld alleen instellen van je geheugen snelheid.

Maar als jij je FSB op 400 Mhz en je geheugen gewoon op 800 Mhz dan is het inderdaad 1:1, welke ideaal is :)

Je kan ook een stapje verder gaan en proberen om je FSB op 450 Mhz te zetten. En je geheugen iets te overclocken naar 900 Mhz. Dan draai je nog steeds 1:1 en je processor op 3,6 Ghz Jammie jammie :)

Als je nog nooit overclockt heb gaat dan voorzichting met stapjes te werk. Je moet ook in de gaten houden dat je de spanning iets verhoogt wanneer je de proc en geheugen gaat overclocken. Vooral bij geheugen is dat belangrijk.

Ik adviseer even om je MB te googlen en dan te kijken wat iemands overclock ervaringen zijn. Vaak staan er dan ook screenshots van de bios instelling bij.

Lekker veel proberen. Echt trial on error. Oh en als je denkt dat je een stabiel syteem hebt. Probeer dan ook even om je PC een paar uur uit te laten staan en dan weer aanzetten. Vaak kan het dan toch ineens instabiel worden. Als dat zo is moet je toch iets terug schroeven of natuurlijk je PC altijd aan laten staan LOL...

Succes,

fussy

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 25 Feb 2008 14:15

Hey Fuss,

Ten eerste weer bedankt voor je reactie! Ik heb al vele zaken gevonden over overklokken, o.a. dit (erg handig):

http://www.hardware.info/nl-NL/video/wm ... lfde_geld/

Ik snap wat ik met overklokken moet doen. Timings van het geheugen waag ik me niet aan, maar ik dacht idd, als ik de fsb (in stapjes) naar 400 verhoog, dat is 1:1. Ik heb het progje orthos ook (weet niet of je het kent), waarmee je je processor en geheugen kunt stressen tot je het zelf weer afzet. Hij geeft ook aan wanneer het fout zit.

Ik heb al eens geprobeerd de fsb te verhogen (met 10), maar mijn pc startte meteen niet op. Bios reset was mijn oplossing. Ik denk dat het te maken heeft met dat als ik ga overklokken dat ik Intel EIST aan moet zetten (denk ik he).

Grtz ;)

fussylogic

Post by fussylogic » 25 Feb 2008 14:20

Orthos gebruik ik inderdaad ook. Toch wanneer deze goed werkte 24 uur zonder fouten bijvoorbeeld was het toch nog zo dat wanneer de machine koud opstart alles crashte :(

Met 10 verhogen moet neem ik aan geen probleem zijn. Ik zal toch even je moederbord gaan opzoeken kijken wat andere mensen hebben gedaan.

Hoor je laters en succes :)

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 25 Feb 2008 21:04

Hey Fuss,

Ik heb hem nu 'stabiel' op 3106MHz, het geheugen loopt automatisch 1:1 nu, hoe hoog ik de fsb ook zet. Echter als ik hem hoger dan dit wil (wat zeker kan) dan loopt de pc vast. Nu weet ik: vcore wat verhogen (toch?). Dit wilde ik doen, maar dat kan ik niet veranderen :?

''CPU voltage: [0.0000V]'' staat er. En als ik dat wil veranderen of op enter druk gebeurt er niks, hetzelfde verhaal met ram, dus ben aan het uitzoeken hoe dat zit. Nu op 3,1GHz is ook al lekker hoor, maar 3,6GHz wat jij zei HEERLIJK, lijkt me wel het uiterste voor mij dan. Als 'ik' dat haal laat ik het daarbij.

Laters ;)

fussylogic

Post by fussylogic » 25 Feb 2008 21:16

Hi,

Als je inderdaad hoger wil dan moet je het voltage verhogen om hem stabiel te krijgen. Vaak zijn die opties gelocked. Moet je een toetscombinatie indrukken om het te kunnen veranderen.

Nou ik ben benieuwd hoe hoog je hem krijgt.

Succes

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 26 Feb 2008 20:01

Aloha!

Na 7 uur Orthos bleek het niet goed te werken en heb hem iets teruggeschroefd naar ongeveer 3,0GHz. Ook de vcore verhogen hielp niet. Volgens CPU-Z schommelt mijn vcore tussen 1,36 - 1,368 - 1,376 (standaard), dat is al vrij hoog heb ik gevonden op internet dus ben benieuwd of dit wel klopt? Ook mijn voltage van ram staat op 2.1V (moet volgens fabrikant) en CPU-Z geeft 1.8V aan. Volgens Core Temp is dit gewoon 1.35V (wat klopt)

Als ik hem op 3,2GHz probeer te laten draaien start windows niet op (vcore +0,0125 en vcore +0,0250 werkten ook niet, hoger durfde ik niet). Zeg dat hij standaard op 1,368V draait + 0,025 is toch wel 1,393V. Ik heb op internet gevonden dat hij bij 3,6GHz pas ongeveer 1,4V nodig heeft.

Wat ik denk: Hitte (heb niet gechecked, heb gelezen dat de standaard Intel koeler nogal goed is als je niet extreem gaat OCen). Aan jou de vraag: Heb jij met de Intel koeler 3,2GHz? Want dat zou ik dan ook moeten kunnen. Vind het vreemd allemaal, ik lees overal dat met de standaard vcore je 3,2GHz moet kunnen halen. Mijn mobo gaat tot 2400 fsb (standaard 1333) staat nu op 1533 fsb (rated).

Ad:) Volgens Core Temp wordt hij max. 55 graden (met enkele uitschieters van 57 graden) op 3005.47MHz. Hoger wil ik de temp. niet en op 3200MHz wordt hij echt dus te heet, dus ben van plan eerst eens een Arctic Freezer Pro (of iets dergelijks) aan te schaffen voor ik verder ga :D Even kijken of dat wel past met een OCZ memory cooler. Moet het even doen met 3,0GHz ;)

Yo mzzl!! ;)

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 07 Mar 2008 23:08

Hey Fuss,

Ik weet het echt niet meer. Mijn Arctic Freezer zit er op, koelt een stuk beter :D. Nu het volgende: Ik krijg hem niet hoger dan de 3,0GHz. FSB: 375. Als ik de fsb ook maar een beetje verhoog vanaf nu, start de pc niet op. Als ik de vcore 2 stapjes omhoog gooi nog niet! Ik weet het echt niet meer... terwijl ik lees dat sommigen hem zelfs op 3,6GHz hebben (met stockkoeler).

Ik begin te geloven dat het aan het mobo ligt ofzo. Toch zegt het mobo zelf tot 600 te kunnen. Ik ga eens naar de winkel om het te vragen, want die jongen die daar werkt heeft dit mobo ook.

Grtz!

Post Reply