Vraagje over mobo en ram

Users helping other users. If you need help or are having a problem, please post it here.

Topic author
Spanos

Re: Vraagje over mobo en ram

Post by Spanos » 15 Feb 2008 17:09

En jij bedankt voor je moeite en tips ;)

Ik had zelfs ergens gelezen dat een goede overklokker de E6750 op 4,0GHz had gekregen, dat wil ik ook wel :D :D

Sucre

Post by Sucre » 16 Feb 2008 14:55

bij alienware kan je ze zo kopen :D overclocked naar 4 Ghz 8-)

alleen wel ff je spaarvarkentje meenemen hehe....
How big is your gun?
Image

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 18 Feb 2008 13:57

Sucre wrote:alleen wel ff je spaarvarkentje meenemen hehe....
Daarom, lekker zelf doen ;)

Nou ben ik weer eens op pad gegaan naar mijn favoriete computerzaak, om 8GB SDRAM DDR2 800MHz te halen. Vertelt die knakker mij dat dat er nog niet is, op 800MHz. "Dat zit er aan te komen".

Weet jij hier iets van Fussy?

Grtz.

fussylogic

Post by fussylogic » 18 Feb 2008 14:18

Spanos wrote:
Sucre wrote:alleen wel ff je spaarvarkentje meenemen hehe....
Daarom, lekker zelf doen ;)

Nou ben ik weer eens op pad gegaan naar mijn favoriete computerzaak, om 8GB SDRAM DDR2 800MHz te halen. Vertelt die knakker mij dat dat er nog niet is, op 800MHz. "Dat zit er aan te komen".

Weet jij hier iets van Fussy?

Grtz.
Ja dit klopt inderdaad. Ook de timings worden vaak hoger als het gebeugen per dimm groter word. Is ook wel logische, want er moeten meer transistors inhetzelfde chipje worden gepropt. Ik zal 8GB sowieso vergeten. Ik werk al jaren met 1GB werkgeheugen en dit heb ik pasgeleden verhoogd naar 2GB. 2GB is voor mij nu wel standard. Wil je echt 100% zeker genoeg hebben. Neem dan 4GB, maar hoger heeft naar mijn weten geen zin, behalve als je natuurlijk dikke databases of gameservers gaat draaien op je desktop :P Wil je persee toch 8GB dan moet je Quad Kit aanschaffen. Dat zijn 4 dezelfde dimms van ieder 2 GB. Zie bijvoorbeeld: http://www.alternate.nl/html/product/de ... hData=true

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 18 Feb 2008 21:00

OK, thx ;)

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 20 Feb 2008 12:31

Beste Fussy,

Ik heb dat setje inmiddels al weer in huis. Maar nu het volgende:

Mijn pc pakt zonder problemen de 6GB. Bij 8GB (en dus het laatste reepje) geeft hij bij het opstarten aan: File may be corrupt. Doesn't match the computed checksum.
Nou heb ik kunnen vinden dat dit aan de timings ligt van het geheugen. Zo gevorderd ben ik niet, dat ik weet welke timings ik dan kan pakken. Weet jij misschien wat ik kan proberen?

PS. Aan het voltage ligt het niet want die is automatisch van 1.8v naar 2.1v gesprongen ;)

fussylogic

Post by fussylogic » 20 Feb 2008 14:31

Hi Spanos,

Ik neem aan dat je nog niet aan het over-clocken ben geslagen. De bios zou zelf de correcte timings moeten instellen, maar inderdaad soms doet hij dit niet correct. Je moet dan de timings geforceerd zetten. Op je geheugen zou de timings moeten staan, en anders op je factuur.

Nog even wat vragen:
- Wanneer precies krijg je die melding?
- Heb je de dimms geprobeerd te verwisselen?
- Hoeveel dimm sloten heb je op je moederbord?
- Support je moederbord officieel wel >6GB?
- Is er een nieuwe bios verkrijgbaar?
- Heb je al een reset van je bios gedaan (ook dmv je batterij er twee uur uit te leggen)?

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 20 Feb 2008 17:47

Hey Fuss,

De timings zijn: 5-4-4

- Wanneer precies krijg je die melding?
Als ik de computer opstart dan krijg ik dat meteen te zien, nadat ik bios enz heb kunnen kiezen.

- Heb je de dimms geprobeerd te verwisselen?
Ja, maar niet alle combinaties :D

- Hoeveel dimm sloten heb je op je moederbord?
4 DIMM sloten (2x dual channel)

- Support je moederbord officieel wel >6GB?
Ja, mijn moederbord support up to 8GB 800MHz. 6GB zit er nu in, en dat werkt. Ik heb op internet wel gevonden dat meerdere er problemen mee hadden, omdat de timings anders waren.

- Is er een nieuwe bios verkrijgbaar?
Dat ga ik checken :D

- Heb je al een reset van je bios gedaan (ook dmv je batterij er twee uur uit te leggen)?
Nee, want ik heb tot nu toe niet overclocked of iets veranderd. Het enige wat ik gedaan heb is Intel EIST aangezet. Dus is nog standaard als het goed is. Of doel je daar niet op?

Bedankt voor je reactie! Ik hou je op de hoogte! ;)

Topic author
Spanos

Post by Spanos » 20 Feb 2008 19:12

Het is me inmiddels gelukt: - Heb je de dimms geprobeerd te verwisselen? Dit was het. Ik heb de meest linkse naar helemaal rechts gedaan en andersom en hij doet het ;)

TOP! :D

fussylogic

Post by fussylogic » 20 Feb 2008 19:49

Hi Spanos,

ik wil je niet helemaal verdrietig maken, maar het kan nog steeds niet helemaal lekker zijn. Ik zal even een memory check cd maken. Deze kan je downloaden via: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Hier kan je even controleren of de dimms wel helemaal ok zijn. Want het kan nu zijn dat door het verwisselen het stukje kapotte geheugen nu in een hoger memory segment komt welke pas gebruikt wordt wanneer je veel applicaties start.

Laat even het resultaat weten...

Post Reply